‘Google maakte geheime afspraken met Facebook om concurrentie te vermijden’

Facebook zou geheime afspraken met Google hebben gemaakt in ruil voor het stoppen met soortgelijk advertentieplatform.
facebook geheime afspraken google
Facebook app. © Lobo Studio Hamburg/Pixabay

Google zou geheime afspraken met Facebook hebben gemaakt om daarmee mogelijke concurrentie te vermijden. Facebook zou gestopt zijn met een soorgelijk reclameplatform in ruil voor voordelen op de reclamemarkt van Google.

Facebook stopte met eigen reclameplatform na geheime afspraken

In 2017 testte Facebook voor het eerst met een manier om online advertenties te kunnen verkopen aan adverteerders via haar platform. Deze zou echter dusdanig vergelijkbaar zijn met dat van Google, dat het Google te heet onder de voeten werd.

Om Facebook te laten stoppen met het platform, zou Google diverse voordelen gegeven hebben aan Facebook op haar reclamemarkt. Hierover word gesproken in een van de aanklachten die in Amerika gedaan is tegen Google. Dit meldt The Wall Street Journal.

Voordelen op Google’s reclamemarkt

Maar wat waren deze voordelen dan, waar Facebook van kon genieten in ruil voor het stoppen met haar eigen platform? Het zou onder meer gaan om een groter tijdsbestek voor het bieden op advertenties. Ook zou Facebook meer hulp gekregen hebben ter ondersteuning van het realiseren van advertenties op Google’s reclamemarkt.

Hiervoor zou Facebook niet alleen gestopt zijn met haar eigen advertentieplatform: ook zou het social media bedrijf beloofd hebben om minimaal 500 miljoen dollar per jaar te besteden aan Google advertenties.

‘Geen concurrentievervalsing’

Zowel Facebook als Google ontkennen dat de gemaakte afspraken concurrentievervalsing zou zijn. RTL Nieuws weet te melden dat een Facebook-woordvoerder juist sprak van bevorderlijke afspraken voor concurrentie.

Zowel Facebook als Google worden de laatste tijd veel aangeklaagd. Zo wilde de Amerikaanse Handelscommissie dat Facebook Instagram en WhatsApp verkoopt en is Google aangeklaagd vanwege haar monopolistische aanpak op het gebied van reclameverkoop in haar zoekmachines.


Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Na het inschrijven sturen we je een bevestiging via de e-mail. Deze kan in je spambox belanden


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts